Friday, May 22, 2015

پایان نامه فناوری اطلاعات-استفاده از فناوری اطلاعات در میان جوانان

وقتی پروژه اینترنت و زندگی آمریکایی نتایج اش را در سال 2007 به روز کرد ، (لنهارت وهمکاران، 2007 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص2، سطر 43)به این نتیجه رسیدند که تعداد نوجوانان آنلاین افزایش یافته است استفاده شان از منابع آنلاین به شدت اجتماعی شده است. حدود 93 درصد نوجوانان از اینترنت استفاده می کنند و بیشتر آنها این امر را برای ارتباط اجتماعی شان حیاتی می دانند. مکانی که میتوانند ابداعاتشان را به اشتراک بگذارند، داستان سرایی کنند و با دیگران تعامل داشته باشند. آنها به این نتیجه رسیده اند که استفاده نوجوانان از سایر فناور هایی چون ایمیل کاهش یافته است در حالیکه استفاده از رسانه های اجتماعی بالا رفته است. استفاده از IM از 75 درصد در سال 2004 به 68 درصد در سال 2007 رسیده است. با این حال، این گزارش بیان می کند که این امر ضرورتا بدین معنی نیست که IM در میان نوجوانان محبوبیت کمتری دارد. بلکه کارکرد IM با بسیاری از رسانه های اجتماعی و برنامه های کاربردی بازی یکی شده است که نشان می دهد که نوجوانان IM را به عنوان فناوری جداگانه ای نمی بینند.
از طریق طراحی برای استفاده های اجتماعی، SNS ها در حال عبور از یک حوزه زندگی نوجوانان به حوزه های دیگری چون آموزش هستند. کارلین (2007 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص2، سطر 58) گزارش می دهد که اکثرا 60 درصد از دانشجویانی که از شبکه های اجتماعی استفادهمی کنند در خصوص آموزش به صورت آنلاین صحبت می کنند و 50 درصد در خصوص برخی مطالعات درسی خاص(کارلین 2007 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص2، سطر 60). در پرتو این ، تعجب انگیز نیست که دبیرستان ها شروع به تجربه SNS کرده اند. Sagus Union School District به استفاده از فیس بوک و مای اسپیس در آموزش اشاره می کند(اوهالان ، 2007 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص2، سطر 63). اوهالان (2007) بیان می کند که سایت شبکه اجتماعی Saugus (که به عنوان جامعه SUSD نیز شناخته می شود) ابتدا برای هر چیزی از خبر گرفته تا صفحات وب تا گزاش های شفاهی در خصوص زندگی فردی را در بر می گرفت. برای مثال اخبارهایی درباره مستعمره های جدید نوشته می شد و در روزهای مختلف نمایش داده می شد . بعلاوه معلمان از ویژگی های وبلاگ نویسی های سایت استفاده می کردند تا دانشجویان را تشویق کنند تا موضوعات آکادمیک مختلفی را از علم گرفته تا ادبیات روی این سایت بنویسند(اوهالان 2007 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3، سطر 8)
یکی از ایجاد کنندگان این سایتها ، استفاده از این جامعه را توصیف می کند که : از طریق این سایت ها ، افراد می توانند مجموعه های مختلفی را ایجاد کنند و ابزارهای به اشتراک گذاری دارند که هر کدام امکان ایجاد محتوا و اشتراک آن با عامله مردم، اعضای سایت، گروههای کوچک و یا فقط خودشان را می دهد. اخیرا نزدیک به 350 کاربر معلم و حدودا 45- کاربر دانش آموز از این جامعه SUSD استفاده می کنند(کلین ، 2008، به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3، سطر 15)
کلین (2008) (ص3، سطر 16)گزارش می دهد که یکی از مزیت های اصلی بهبود ارتباطات و تثبیت وضعیت این جامعه است. دپارتمان ها هم اکنون وسایل موثری هستند که اخبارها، به روز شدن ها، شکل ها و قابل ها را برای کاربران ارائه می دهند و برای استفاده ساده، منعطف، به موقع، و بسیار موثر تر از روزنامه های کاغذی، وب سایت ها و یا اسناد متمرکز هستند(ص 3). اگرچه هنوز در گام های اولیه ، دستاوردهای آکادمیک گزارش شده اند. بیان شده است که معلمان از این ابزارها استفاده اهرمی می کنند تا برنامه های درسی شان را از طریق پروژه های گروهی و مرور درس ها بهبود بخشند و آزمون های تستی گرفته و پیشرفت دانشجویان را تحت نظر داشته باشند(کلین 2008، به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3، سطر 26). به طور مشابه، معلمان همان نتایج را در حوزه های روان بودن نوشتن و زبان دیده اند(کلین 2008، به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3، سطر 28). همه اینها مزیت هایی است که موجب صرف هزینه پایین و تمایز دانشکده ها می گردد.
موسسه هیات دانشکده ها ملی 2007 (به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3، سطر 30) بیان می کند که استفاده از SNS ها به نظر می رسد که روند جدیدی است. تقریبا 7 ناحیه از 10 ناحیه برنامه های وب سایتی برای دانشجویان دارند(69). تقریبا نیمی از آنها گفته اند که مشارکت دانشکده ها شان در پروژه های همکارانه آنلاین با سایر دانشکده ها است و نیم دیگر بیان کرده اندکه مشارکت دانشجویان شان در برنامه های بین المللی و سایر برنامه های آنلاین است. جای تعجب است که بیش از یک سوم می گویند که دانشکده ها و یا دانشجویانشان وبلاگ دارند که رسمی است و یا در حوزه آموزش است. بیش از پنج ناحیه (22 درصد)می گویند که کلاس های درسشان دارای ویکی ها و یا ساخت ویکی ها و وب سایت هایی است که به بینندگان امکان اضافه ، حذف و یا ویرایش محتوا را می دهد. (موسسه هیات دانشکده های ملی، 2007، (به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3، سطر 40)
اوهالان(2007 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3، سطر 41) با بیان ارزش استفاده دانشجویان از SNS ها در دبیرستان بر این باور است که معلمان … نگهبانان این سایتها هستند و هر آنچه که دانشجویان می خواهند منتشر کنند همچون اطلاعات پروفایل، موجدی های وبلاگ ها را برای دانشکده و استفاده شخصی زیر نظر دارند. …. معلمان از این راه به عنوان یک ابزار یادگیری استفاده می کنند و اگر مطلب نادرستی نوشته شده باشد آن را اصلاح می کنند و به دانشجویان اجازه می دهند تا قبل از آنکه مطلب نادرست شان توسط دوستان و سایر همکلاسی ها خوانده شود، آن را اصلاح کرده باشند و بدلیل ماهیت وبلاگ نویسی به دانشجویان امکان بازبینی و اصلاح نوشته های دیگران را نیز می دهند. (ص 42). اوهالان همچنین بیان می کند که بسیاری از معلمان دانشجویان را ترغیب می کنند تا انگلیسی را در وبلاگ و یا چت آنلاین به صورت درست استفاده کنند. موسسه هیات دانشکده ها ملی، 2007 (به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3، سطر 52)همچنین بیان می کند که سیاست های امنیتی همچنان مهم است و علاوه بر آموزش دانشجویان در خصوص امنیت آنلاین و مسوولیت در خصوص بیانی که به صورت آنلاین انجام میگیرد، دانشجویان در حین استفاده از ابزارهای شبکه اجتماعی این موارد را به صورت بهتری درک می کنند.
پایان نامه فناوری اطلاعات-استفاده از فناوری اطلاعات در میان جوانان

No comments:

Post a Comment